Mastreechter Staar “Anders” Centre Céramique op 3 juli 2025

Foto's:  Bert Haandrikman

Traditioneel eindigt de laatste repetitie van de Mastreechter Staar voor de zomervakantie met een halve repetitie gevolgd door gezellig samenzijn van de zangers (onder het genot van een hapje en een drankje). Dit jaar werd het einde van de eerste helft van het jaar letterlijk op een andere manier ingevuld. Zo waren er een aantal optredens van de zangers (als solist, als duo’s, of een ensemble), werden zes aspirant zangers geïnstalleerd en tot slot gaf de Mastreechter Staar een miniconcert.

Het Centre Céramique vulde zich rond 19:00 al snel met een grote groep toeschouwers, zo veel dat een groot aantal extra stoelen moest worden bijgezet. In de korte openingsspeech lichtte de preses Loe Coninx toe dat het concert gratis was, waarbij een gift (via een aangemaakte QR-code) aan de KWK-kankerbestrijding door het koor zeer gewaardeerd zou worden. Dit, omdat de vereniging dit jaar al een aantal zangers aan deze verschrikkelijke ziekte hebben verloren en doordat bij een aantal leden de ziekte werd geconstateerd.

Als start van de acht uitgevoerde werken, voerde het ‘Ensemble Mastreechter Staar’ het ‘Graceful and Easy’ in barbershop stijl uit, gevolgd door een solo optreden van Tim Phuc Tran die dit keer zong i.p.v. het bespelen van zijn viool.

2025 Staar Anders 1

Hierna volgde een blok van drie duo’s Jan Neuteboom/Fred Nijsten, Arnold Schaafsma met zijn zoon Jeroen en Martin van Es/Rolf Arninkhof, waarna Martin van Es solo het bekende “Empty chairs at an empty table’ uit Les Miserables uitvoerde. Het eerste deel van de avond werd afgesloten door twee tenor solo’s namelijk Fabio Verga met “Mi Macherai” uit de film ‘Il Postino’ van Bacalov en het “quanto e bella” uit de opera ‘L’Elisor D’Amore’ van Donizetti door Jules Peters.

2025 Staar Anders 2

In het tweede deel werden een zestal aspirant zangers een voor een kort door de preses persoonlijk toegesproken, kregen het grote zilveren Staar insigne opgespeld en werden voorzien van een boeket bloemen en een fles wijn.

2025 Staar Anders 3

Na de installatie stelden de Staarzangers en de zojuist geïnstalleerde nieuwe zangers zich op de trappen op en begon het miniconcert van de Mastreechter Staar onder de leiding van dirigent Hennie Ramaekers en Michiel Ballhaus aan de vleugel.

De insteek van de dirigent voor dit deel van de avond was het uitvoeren van een aantal recent uitgevoerde werken zoals tijdens de Heiligdomsvaart, en daarnaast, belangrijk, een aantal nieuw ingestudeerde werken. Zo werd het concert geopend met het “Pater Noster van ‘de Klerk’ gevolgd door o.a het “Kruisvaarderskoor” uit I. Lombardie van Verdi en het “Chor der Studenten uit Hoffmanns Erzählungen van ‘Offenbach. Als eerste nieuwe werk werd de “Sound of Silence” van Simon & Garfunkel uitgevoerd, met groot applaus als beloning. Bèr Schellings, onze bas-bariton solist voerde eerst samen met koor het “Loch Lomond” uit, een traditioneel Schots werk gevolgd door een voor Bèr nieuw solonummer, “Parla Piu piano”, het themanummer uit de “Godfather” filmserie.

2025 Staar Anders 4Als tweede nieuwe werk en ook het laatste werk van de avond werd de “Bohemian Rhapsody” van Queen gezongen, met wederom een daverend applaus waarna een deel van het publiek en de zangers naar de benedenruimte gingen voor een hapje en een drankje.

 

 

 

 

 

 

 

 

De Tweede Grote Ommegang zondag 22 juni 2025

De Mastreechter Staar en de Heiligdomsvaart hebben een lange geschiedenis samen. Zo werden er in 1948, 1969 en 1976 concerten gegeven die in het teken van de Heiligdomsvaart stonden, heeft de vereniging in 1955 deelgenomen aan de stoet. De laatste keer dat de Staar deelnam aan de Heiligdomsvaart was in 2011 toen samen met het LSO een concert in het Theater aan het Vrijthof werd gegeven.
De Staar was daarom blij, om in 2025 onder de leiding van dirigent Hennie Ramaekers een muzikale bijdrage te mogen leveren aan de Tweede Grote Ommegang die deel uit maakt van de 56ste Heiligdomsvaart, dit keer samen met het Arka Symfonie Orkest onder leiding van Manon Meijs.

2025 heiligdomsvaart 1

Het warme weer met voorspelde temperaturen van boven de 30°C viel die avond gelukkig mee, enerzijds omdat we in de schaduw van de basiliek stonden en omdat er af en toe een licht verkoelend windje stond. De zangers die het te warm vonden, konden in de pauze tussen de twee optredens in Servaas basiliek verblijven waar ook flessen water beschikbaar waren.
Voordat de Ommegang bij de tribune op het Vrijthof arriveerde werden in het eerste blok door de Mastreechter Staar en het Arka Symfonie Orkest rond 20:30 de volgende drie werken uitgevoerd: Het ‘Coro di Crociati e Pellegrini’ van Verdi, het ‘Ave Maria’ van Caccini met Tim Phuc Tran als violist. Dit i.p.v. een sopraan solist en als laatste werk het ‘Hallelujah’ van Händel. Het orkest zelf speelde twee werken tussen de werken met Staar zelf te weten het ‘Vocalise’ van Rachmaninov en het ‘Nimrod’ uit de Enigma Variations van componist Elgar.

2025 heiligdomsvaart 2

Na een pauze werd rond 23 uur samen het Arka Symfonisch Orkest, sopraan Madieke Schoots en bariton Vincent Kusters het laatste werk ‘Bouw een Brug’ uitgevoerd. Dat symbool staat voor het thema van deze Heiligdomsvaart “Wees een Bruggenbouwer”. Na het zingen van dit werk wordt de Noodkist met relieken van verschillende heilige bisschoppen terug in de Servaas basiliek gedragen en was de 56ste Heiligdomsvaart ten einde. Voor de meeste zangers aanleiding om een café op te zoeken.

2025 heiligdomsvaart 3

foto's: Bert Haandrikman